„I zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spotkacie” (2:191)

gdziekolwiek ich spotkacie

Pierwszym z „argumentów” przeciwko islamowi jest słynny urywek wersetu 191 sury Al-Baqara: „i zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spotkacie”.

Już po przeczytaniu tego jednego zdania w umyśle osoby myślącej zrodzić się powinno parę pytań:

– Dlaczego „i” na początku, czyżby urywek ten pochodził z szerszego kontekstu? O czym mówi reszta tekstu?

– „zabijajcie” – kto ma zabijać? Czy jest to nakaz, czy też dozwolenie, do kogo skierowane, czy do wszystkich muzułmanów, czy może słowa te skierowane były do konkretnych osób?

– „ich” – to znaczy kogo? Wszystkich ludzi? Muzułmanów? Chrześcijan? Żydów? Politeistów? Każdego?

Oczywiście z góry założoną sytuacją jest, iż zabijać trzeba. Kto? – muzułmanie. Kogo? – niewiernych. Kiedy? – zawsze i wszędzie. Ba, niektórzy wymyślili sobie nawet, iż jest to warunek dostąpienia Raju dla muzułmanina. Jak wygląda prawda? (Niektóre słowa zostały zaznaczone pogrubioną czcionką, celowo, gdyż zadziwiająco często nie zostają dostrzegane podczas czytania Koranu – cóż, może druk jakoś bledszy…)

Zwalczajcie na drodze Boga tych, którzy was zwalczają, lecz nie bądźcie najeźdźcami. Zaprawdę, Bóg nie miłuje najeźdźców! I zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spotkacie i wypędzajcie ich, skąd oni was wypędzili! – Prześladowanie jest gorsze niż zabicie. – I nie zwalczajcie ich przy świętym Meczecie, dopóki oni nie będą was tam zwalczać. gdziekolwiek oni będą walczyć przeciw wam, zabijajcie ich! – Taka jest odplata niewiernym! Ale jeśli oni się powstrzymają… – zaprawdę Bóg jest przebaczający, litościwy! I zwalczajcie ich, aż ustanie prześladowanie i religia będzie należeć do Boga. A jeśli oni się powstrzymają, to wyrzeknijcie się wrogości, oprócz wrogości przeciw niesprawiedliwym! (Koran 2:190-193)

Nawet pomijając informację o jakie wydarzenie chodzi, jedynie czytając powyższy fragment w całości, widać jasno, iż sytuacja wygląda „nieco” inaczej. Wersety te nie nakazują muzułmanom zabijać innowierców ot tak, dla zasady, lecz dozwalają im walczyć w odwecie, kiedy są zwalczani, wystrzegając się bycia niesprawiedliwymi i przekraczania granic Boga (m.in. zabijania cywilów, kobiet, dzieci, starców, bezcelowego niszczenia roślinności i zabijania zwierząt znajdujących się na obszarze wojennym itp., o czym wiemy z przekazów – hadisów). Nawet tak podjętą walkę należy zawiesić, jeśli przeciwnik się powstrzyma przed dalszym zwalczaniem.

Jednak dla całkowitej jasności warto naświetlić sytuację trochę bardziej. W jakich okolicznościach wersety te zostały objawione?

Jak wiemy z historii islamu, początki objawienia miały miejsce w Mekce, początkowo muzułmanie kryli się ze swą wiarą, później jednak Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) otrzymał od Boga nakaz głoszenia Jego przesłania otwarcie. Zarówno Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), jak i ci, którzy mu uwierzyli, byli prześladowani przez pogan w Mekce. Mimo, iż byli zabijani i torturowani, musieli znosić to cierpliwie, nie mając przyzwolenia na rewanż ani ucieczkę. W końcu jednak Bóg zarządził dla swych wiernych emigrację (hidżra) z Mekki do Medyny, gdzie mieli znaleźć bezpieczne schronienie. Jednak politeistom i to nie wadzące nikomu nowo powstałe państewko islamskie przeszkadzało. Nie pozwalali muzułmanom spokojnie praktykować ich religii i nadal czyhali na ich życie, a w szczególności na życie ich przywódcy – Proroka Muhammada (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). To wówczas muzułmanie dostali od Boga po raz pierwszy zezwolenie na walkę w obronie własnej, jednak z naciskiem na to, by była to rzeczywiście obrona, nie atak i by nie trwała dłużej, niż to konieczne, a jedynie do momentu, aż ustanie prześladowanie.  To w tym właśnie czasie doszło do pierwszej w historii islamu walki – Bitwy pod Badr.

Autorka: M.M.

<< WRÓC DO LISTY KONTROWERSYJNYCH WERSETÓW 
Advertisements

2 thoughts on “„I zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spotkacie” (2:191)

  1. Plissken pisze:

    Dziękuję za przedstawienie zdania w szerszym kontekście. Wszytko wygląda OK ale to słowa bardzo wygodne w interpretacji na korzyść muzułmanów. Czytam o wydarzeniach we Francji lub Szwecji gdzie powstają strefy „bez wstępu dla białych” i zastanawiam się jak to jest. Tolerancja: czy ma działać tylko w jedną stronę? Co z np: ateistami? Czy prawo do wolności od wszelakiej religii może być traktowane jako „wystąpienie przeciw Wam”? Bo poniekąd jest – dwa różne światopoglądy.

    Lubię to

  2. Muslim Girl pisze:

    Stanowisko Islamu jest jednoznaczne. Nie ma przymusu w religii. Wiara lub jej brak są wolnym wyborem każdego człowieka. Islam naucza tolerancji.

    Bóg objawil w Koranie:
    (…) „Prawda pochodzi od waszego Pana. Przeto kto chce, niech wierzy, a kto nie chce, niech nie wierzy!” (…) (Koran, 18:29)
    Nie ma przymusu w religii! (…) (Koran2:256)
    Bóg nie zabrania wam, abyście byli dobrzy i sprawiedliwi względem tych, którzy was nie zwalczali z powodu religii ani nie wypędzali was z waszych domostw. Zaprawdę, Bóg miłuje ludzi sprawiedliwych! (Koran, 60:8)
    (…) Dla każdego z was przepisalismy (nakazalismy) prawa i metody. A gdyby Bóg zechciał, to uczyniłby was jednym narodem (zjednoczonym w religii), lecz (On ma intencje)… żeby was doświadczyć w tym, co wam dał. Scigajcie sie więc do tego co dobre (czynić dobre dzieła). Do Boga powrócicie wszyscy razem. On obwieści wam to, w czym się różniliście. (Koran, 5:48)
    (…) A Bóg nie lubi zepsucia. (Koran, 2:205)

    Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) ściśle przestrzegał przed złym traktowaniem ludzi innych wyznań. Powiedział: „Uwaga! Ktokolwiek jest okrutny i cięmięży mniejszości niemuzułmańskie lub ogranicza ich prawa lub obciąża ich więcej niż mogą unieść, lub zabiera im cokolwiek wbrew ich woli; Ja (Prorok Muhammad) będę świadczył przeciwko tej osobie w dniu Zmartwychwstania.” (Abu Dawud)

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s