Miłosierdzie Boga w Islamie – hadisy

Przekazał Abu Hurairah (oby Allah był z niego zadowolony) powiedział: Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: „Kiedy Allah zrządził Stworzenie, zobowiązał się zapisując w Swej Księdze, która jest złożona (leży) przy Nim: „Moje miłosierdzie większe jest niż Mój gniew.’” (Hadis qudsi; Muslim, Bukhari, an-Nasa’i i Ibn Madżah)

Przekazał Uqbah ibn Amir (oby Allah był z niego zadowolony), który powiedział: „Słyszałem jak Wysłannik Allaha ﷺ  powiedział: „Miły jest Waszemu Panu pasterz, który na szczycie stromej skalistej góry, wykonuje wezwanie na modlitwę i modli się. Wtedy Allah (Pochwalony i Wywyższony niech będzie) mówi: ‚Spójrzcie na Mojego sługę, wykonuje wezwanie na modlitwę i modli się. Obawia się Mnie. Przebaczyłem Mojemu słudze (jego grzechy) i dopuściłem go do Raju’”. (Hadis qudsi; an-Nasa’i z dobrym łańcuchem przekazu)

wpid-20150307_080405-1_20150623105831701.jpg

Przekazał Abu Dhar (ra), że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział, że Allah / Bóg Jedyny powiedział: „Kto przychodzi z dobrym uczynkiem, dla tego nagroda będzie zwielokrotniona dziesięciokrotnie lub więcej. A kto przychodzi z występkiem, jego zapłata będzie jednokrotna lub mogę mu wybaczyć. Kto zbliża się do Mnie o długość dłoni – Ja zbliżę się do niego o długość ramienia. A kto zbliża się do Mnie o długość ramienia, Ja zbliżę się do niego o długość sążnia [1,8 m – przyp. tłum.]. A kto przybywa do Mnie, idąc, do tego Ja zbliżę się, biegnąc. A ktokolwiek stanie przede Mną z grzechami tak wielkimi jak ziemia, Ja powitam go wybaczeniem niemal tak samo wielkim, o ile nie czcił niczego oprócz Mnie.” (Hadis qudsi; przekazali Muslim, Ibn Madża i Ahmad)

Przekazał Abu Hurairah (oby Allah był z niego zadowolony) od Proroka ﷺ, który powiedział: „Allah (wychwalony i wywyższony niech będzie) ma niezliczone anioły, które wędrują szukając zgromadzeń (ludzi), podczas których wzywane jest imię Allaha. Siadają z nimi i obejmują ich swymi skrzydłami, wypełniając to, co jest między nimi a najniższym niebem. Kiedy (ludzie uczestniczący w zgromadzeniu) rozchodzą się, (anioły) podnoszą się i wznoszą do nieba. (Prorok, niech pokój i błogosławieństwo Allaha będą z nim) powiedział: „Allah (Potężny i Najwyższy) pyta, mimo, iż On wie lepiej niż oni, „Skąd przyszliście?”. A oni mówią: „Wracamy od Twoich sług na Ziemi. Oni wysławiali Cię (Subhana Allah), wywyższali Cię (Allahu akbar), zaświadczali, że ma boga oprócz Ciebie (la ilaha illa Allah), wychwalali Cię (Al-Hamdulillah), i prosili Cię (o łaskę)”. On mówi: „I o co Mnie prosili?”. Oni mówią, „Prosili Cię o Twój Raj”. On mówi: „A czy widzieli Mój Raj?”. Oni mówią, „Nie, o Panie”. On mówi: „A jak byłoby, gdyby widzieli mój Raj!” Oni mówią, „I prosili o Twoją ochronę”. On mówi: „Przed czym proszą, abym ich ochraniał?”. Oni mówią, „Przed Twoim Ogniem piekielnym, Panie”. On mówi: „A czy widzieli Mój Ogień piekielny?”. Oni mówią, „Nie”. On mówi: „Jak byłoby, gdyby wiedzieli Mój Ogień piekielny”. Oni mówią, „I prosili o Twoje wybaczenie”. (Prorok, pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim) powiedział: „Wtedy On mówi: „Wybaczyłem im i dałem im to o co poprosili i ochroniłem ich przed tym, przed czym prosili o ochronę”. (Prorok, pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim) powiedział: „Oni mówią, „Panie, między nimi ‘taki-a-taki’, najbardziej grzeszny sługa, który przechodził tylko i dołączył do nich”. (Prorok, pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim) powiedział: „I On mówi: „I jemu (również) przebaczyłem. Ten, kto przebywa z takimi ludźmi nie będzie cierpiał”. (Hadis qudsi; Muslim, Bukhari, at-Tirmidhi i an-Nasa’i)

Przekazał syn Abbasa (oby Allah był z niego zadowolony) od Wysłannika Allaha ﷺ: „Allah zapisał czyny dobre i złe. Potem wyjaśnił je (mówiąc, że) kto miał zamiar (intencję) wykonania dobrego uczynku, ale nie zrobił go, temu Allah zapisze to jako jeden pełny dobry czyn, lecz, jeśli zamierzał i spełnił go, Allah zapisze mu za niego od dziesięciu do siedmiuset razy lub wiele więcej uczynków. Aczkolwiek, jeśli zamierzał on postąpić źle, i zaniechał, Allah zapisze mu to jako jeden pełny dobry czyn, jednak jeśli zamierzał i postąpił tak, Allah zapisze mu to jako jeden zły czyn.” (Hadis qudsi; Bukhari i Muslim)

Przekazał Abu Hurairah (ra): Prorok ﷺ powiedział: Bramy Raju będą otwarte w poniedziałki i czwartki i każdy sługa (Allaha), który nie doda współtowarzyszy Allahowi otrzyma przebaczenie, oprócz tego, kto żywi urazę do swego brata. (O nich) zostanie powiedziane: „Poczekajcie z tymi dwoma, aż się pogodzą; poczekajcie z tymi dwoma, aż się pogodzą” (Hadis qudsi; Muslim, Malik i Abu Dawud)

Przekazał Abu Hurairah (oby Allah był z niego zadowolony): Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: „Allah powie w Dniu Zmartwychwstania: ‚Gdzie są ci, którzy miłują jedni drugich przez Moja chwałę? Osłonie ich dziś Moim cieniem, oto dzień, w którym nie ma innego cienia, poza Moim Cieniem’”. (Hasis qudsi; Bukhari)

Przekazał Abu Hurairah (ra), że Prorok ﷺ pośród rzeczy, jakie przekazuje od swego Pana (Potężnego i Najwyższego) powiedział: „Sługa (Allaha) popełnił grzech i powiedział: „Allahu, przebacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze”. Wtedy (sługa) znów popełnił grzech i powiedział: „O Panie, wybacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: „Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze”. Wtedy (sługa) znów popełnił grzech i powiedział: „O Panie, wybacz mi mój grzech”. I On (Potężny i Najwyższy) powiedział: ‘Mój sługa popełnił grzech i wiedział, że ma Pana, który wybacza grzechy i za nie karze. Czyń jak zechcesz, gdyż Ja ci wybaczyłem.” (Hadis qudsi; Muslim i Bukhari)

Przekazał Abu Said al-Khudri (oby Allah był z niego zadowolony): Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: „Allah zwróci się do mieszkańców Raju, „Mieszkańcy Raju!” Oni powiedzą: „Panie nasz, stajemy przed Tobą na Twe wezwanie, i dobro spoczywa w Twoich dłoniach”. Wtedy On powie: „Czy jesteście zadowoleni?”. Oni powiedzą: „Jakże moglibyśmy być niezadowoleni, o Panie, skoro dałeś nam to, czego nie dałeś żadnemu innemu Twemu stworzeniu?”. Wtedy On powie: „Czy chcielibyście, abym wam dał coś lepszego od tego?”. Oni powiedzą: „Panie, cóż może być lepszego od tego?”. A On powie: „Obdarzę was moją łaską i nigdy więcej nie będę z was niezadowolony”. (Bukhari, Muslim i at-Tirmidhi)

Zrodlo

Skomentuj

