Nowy muzułmanin i ramadan z nie muzułmańską rodziną

Ramadan wśród nie muzułmanów.

Życie nowego Muzułmanina wśród niemuzułmańskiej rodziny stawia wiele wyzwań, z czego największym, z mojego doświadczenia, jest Ramadan.

Wszystko zależy oczywiście od rodziny, ale wyzwanie staje się dość duże, gdy rodzina nie jest otwarta na twoją nowo odkrytą wiarę, albo niektóre jej aspekty.

W każdym domu dąży się do kompromisów, jednak, gdy członkowie rodziny mają różne wyznania i drogi życia, bardzo łatwo jest zaburzyć ustalenia w jedną bądź drugą stronę. Czasami możesz mieć wrażenie, jakbyś balansował na linie, próbując zadowolić wszystkich, a jednocześnie być wiernym Islamowi.

Przez większość roku nie jest trudno osiągnąć kompromis, pójść na niewielkie ustępstwa, próbując jednocześnie żyć w zgodzie z Boskimi nakazami i zajmować się rodzinnymi więzami. Czas zajęć takich jak modlitwa, może być dopasowany do rodzinnej rutyny, pozostała działalność związana z Islamem i spotkania z przyjaciółmi mogą mieć miejsce poza domem, żeby uniknąć kłótni i spięć.

Ale kiedy mowa o Ramadanie, jednym z pięciu filarów Islamu, nie jest łatwo o kompromisy, jako że czas postu jest ściśle określony a zakazy są absolutne (poza pewnymi wyjątkami). A rozkazy Boga muszą być ważniejsze od życzeń rodziny:

„A jeśli oni będą jednak próbowali zmusić cię, żebyś Mi dodawał współtowarzyszy – o czym nie masz żadnej wiedzy – to nie słuchaj ich! Jednak zachowuj się w stosunku do nich na tym świecie w sposób godny! Idź drogą tych, którzy się do Mnie nawrócili. Potem do Mnie powrócicie i Ja obwieszczę wam to, co czyniliście.” (Koran, 31:15)

Więc jak osiągnąć porozumienie w czasie Ramadanu? Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, mogę jedynie podzielić się kilkoma sposobami, których używałam mieszkając z moją rodziną.

Wykaż zrozumienie ich punktu widzenia.

Bardzo łatwo, przy początkowej fascynacji nową wiarą, jest być na tyle rozentuzjazmowanym żeby zapomnieć jak dziwne wydają się innym pewne rytuały Islamu. Nie wierzą w to samo, co ty, dlatego ciężko jest im zrozumieć, że musisz pościć przez pełen miesiąc i tak surowo przestrzegać zasad. Nie potrafią zrozumieć twojej motywacji i cała idea postu może kolidować z ich zrozumieniem życia i tego, jak powinno się je przeżyć.

Jeśli stanąłeś przed tego typu wyzwaniem, najlepszym sposobem, jaki znalazłam, żeby wyjaśnić Ramadan, jest wyszukanie zdrowotnych zalet postu. Chociaż nie taki jest główny cel postu, wyjaśnienie go z naukowego punktu widzenia może pomóc twojej rodzinie w zaakceptowaniu go. Broszurki takie jak „Ramadan Health Guide” wydana przez British National Health Service mogą być dużym ułatwieniem, biorąc pod uwagę, że są rozprowadzane przez znaną, naukową organizację.

Bądź delikatnym acz stanowczym.

Jednym z największych wyzwań, jakiemu stawiłam czoła mieszkając z rodziną były ich próby przekonywania mnie, że lepiej wiedzą czego Bóg ode mnie chce albo nie chce, lub próby wmówienia mi własnych interpretacji praktykowania mojej wiary.

Z perspektywy czasu widzę, że moje praktykowanie Islamu mogło być lekko dezorientujące, ponieważ przez lata, kiedy dowiadywałam się więcej i bardziej łączyłam się z wiarą, stopniowo odrobinę modyfikowałam pewne rzeczy. To mogło sprawiać wrażenie, jakbym mogła wybrać dowolne praktyki i jakby można było mnie przekonać do zmian. Ale ostatecznie to ja będę musiała stanąć przed Bogiem, odpowiadając za własne życie. Ja będę musiała usprawiedliwić swoje zachowania, w oparciu o zrozumienie wiary. Dlatego też musiałam stanąć twardo za tym, co zgodnie z moim zrozumieniem było dla mnie najlepsze i, stosując metodę zdartej płyty powtarzałam moje zdanie i nie ulegałam perswazji.

To nie zawsze było łatwe do zrobienia i zaskutkowało kilkoma emocjonalnymi rozmowami, ale ostatecznie, kiedy stało się jasne, że nie zmienię zdania, zostało ono zaakceptowane, nawet jeśli dość niechętnie. I może nawet zyskałam nieco szacunku w ich oczach, za trzymanie się swojej wiary mimo tego, że oni się z tym nie zgadzali.

Dużo pij i utrzymuj zdrową i zbilansowaną dietę.

Jedną z rzeczy, która jest szczególnie niezrozumiała dla nie muzułmanów, to fakt, że za dnia w trakcie Ramadanu nie tylko nie jemy, ale również nic nie pijemy. Współcześni lekarze zachęcają ludzi, aby pili regularnie, żeby być nawodnionym, więc kiedy twoi rodzice zobaczą, że nie pijesz, naturalnie zaczną się martwić, że robisz sobie krzywdę.

Więc upewnij się, że w nocy pijesz wystarczająco dużo, i pokaż im, że to robisz. Upewnij się również, że twoja dieta jest zdrowa i zbilansowana; jeśli potrzebujesz, zdrzemnij się, żeby pokazać im, że podchodzisz do kwestii postu w sposób odpowiedzialny.

Spędzaj czas z rodziną.

Jeśli normalnie twoja rodzina je posiłki wspólnie, świadomość, że jesteś w domu, ale z nimi nie jesz będzie trochę dziwna. Z kolei dla ciebie będzie nieprzyjemne siedzenie z nimi i nie jedzenie. Idealnym rozwiązaniem oczywiście byłoby, gdyby zechcieli dopasować godziny posiłków do ciebie, ale jeśli to się nie stanie, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić.

Możesz nadrobić stracone wspólne posiłki, przez spędzanie z rodziną tak wiele czasu przez resztę dnia, jak tylko możesz. Możesz pomóc w przygotowaniu obiadu i posprzątać po jedzenie, albo, nawet lepiej, gotuj dla rodziny! Poszukaj sposobów na pokazanie, że rozumiesz, że to dla nich trudny czas.

Ułatw to swoim rodzicom.

Mój ojciec tak bardzo stresował się Ramadanem, że raz zasugerował, że powinnam się wyprowadzić na miesiąc, tak, żeby oni nie musieli się tym przejmować. Ostatecznie nie doszło do tego, ale w zamian starałam się sprawić, że będzie to wyglądać bardziej naturalnie, poprzez wychodzenie na Iftar z przyjaciółmi tak często, jak tylko mogłam. To sprawiało, że moje unikanie posiłków z rodziną zdawało się bardziej normalne. Kiedy przynosiłam dla nich jedzenie, dawałam im w ten sposób do zrozumienia, że myślałam o nich. Jeśli masz możliwość, aby wyjechać na pewien czas w trakcie Ramadanu, może ci to pomóc w złagodzeniu stresu, a udanie się na I’tikaf (odosobnienie), może przynieść korzyści wam wszystkim!

Cokolwiek zdecydujesz, musisz zachowywać się z szacunkiem, jako, że żyjesz w domu rodziców. I warto zauważyć, że może to być bardzo pomocne w da’wah.

Oby Allah pomógł ci znaleźć najlepszą drogę, do zadowolenia zarówno Jego jak i twojej rodziny!

Autorka: Amal Stapley Zalozycielka SuperMuslimah Project, UK; Zrodlo

Opracowala: Agata

Skomentuj

